10/4/17

Γιά τή δομή των αιρετων οργάνων υγιεινης & ασφάλειας εργαζομένων στό μετρό

Ev oψει αρχαιρεσιων Ε.Υ.Α.Ε. Σχεδόν αμέσως μέ τήν εκχώρηση της λειτουργίας του μετρό στή θυγατρική της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ εταιρεία λειτουργίας, ξεκίνησε μέ πρωτεργάτες τούς Μάριο Καλαντζη καί Ανδρέα Σχίζα μία ομολογουμένως φιλόδοξη καί απαιτητική διεργασία γιά τήν αξιοποίηση του Ν. 1568/1985, πού δίδει τό δικαίωμα συστάσεως αιρετων οργάνων υγιεινης & ασφάλειας στούς εργαζομένους. Επιτεύχθηκε η προώθηση του concept σέ ολους τούς κλάδους του προσωπικου καί η ουδόλως ευκαταφρόνητη απαιτούμενη διά νόμου απαρτία του συνόλου του προσωπικου της επιχειρήσεως, ανεξαρτήτως κλαδικης η συνδικαλιστικης εντάξεως γιά τήν ιδρυτική συνέλευση μιας Επιτροπης Υγιεινης & Ασφάλειας Εργαζομένων (Ε.Υ.Α.Ε.). Παρεμπιπτόντως, σχεδόν ταυτοχρονα ευδοκίμησε αντίστοιχη πρωτοβουλία καί στή μητρική ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, της οποίας η ιδρυθεισα Ε.Υ.Α.Ε. παραμένει δραστήρια ως σήμερα. Ενωρίτερα ειχε αξιοποιηθει η ιδια δυνατότητα από τό προσωπικό του ΗΣΑΠ, πού ειχε συστήσει παρομοίως μία Ε.Υ.Α.Ε. στό χωρο του. Ομως τά τελευταια ετη της ανεξαρτησίας των Η.Σ.Α.Π. αυτή ειχε κατ'ουσία απενεργοποιηθει καί ειχε παύσει ανανεούμενη λόγω του φόβου πού ειχε εμπνεύσει μία αδικη καί ανεδαφική ποινική δίωξη εναντίον της εξ αφορμης θανατηφόρου σιδηροδρομικου δυστυχήματος στό δίκτυο.

Ως εκ τούτων, η συγχώνευση των 3 αστικων σιδηροδρομικων επιχειρήσεων σέ 1 βρηκε μόνο τήν Ε.Υ.Α.Ε.-Μετρό σέ πλήρη ακμή καί δραστηριότητα, καθώς στό δίκτυο τράμ δέν ειχε εκδηλωθει ποτέ προθυμία παρόμοιας πρωτοβουλίας. Γιά καλή μας τύχη, ο ΝΟΜΟΣ 3850 για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων προβλέπει ρητά στό Αρθρο 4, § 5 δύο εναλλακτικές εκπροσωπήσεως των εργαζομένων: Ενιαία γιά ολόκληρη τήν επιχείρηση, ειτε ξεχωριστές ανά υποκατάστημα / χωριστή εκμετάλλευση. Τή στιγμή πού καί η ιδια η Εταιρεία γιά δικούς της λόγους τηρει τή διάκριση στά 3 υποκαταστήματα, δέν υφίσταται καμμία τεχνική δυσκολία γιά τήν ανάδειξη 3 ξεχωριστων Ε.Υ.Α.Ε. Νά τονισθει εδω οτι δέν μιλουμε γιά ξεχωριστές Ε.Υ.Α.Ε. κατά κλάδο (πού αποκλείονται εκ του νόμου), αλλά γιά καθαρά γεωγραφικό διαχωρισμό, ο οποιος επιτρέπεται.
Εν τούτοις, ακούονται φωνές συναδέλφων πού συνηγορουν υπέρ μίας καί μοναδικης Ε.Υ.Α.Ε. γιά τό σύνολο της επιχειρήσεως. Ανεξαρτήτως της προτιμήσεώς μας, θεωρουμε οτι οι θεσμικές απαιτήσεις πρός τουτο ειναι οι ακόλουθες: Επειδή τό τρέχον καθεστώς των 2 προϋπαρχουσων Ε.Υ.Α.Ε. εχει καθιερωθει από υπερσωματειακές γενικές συνελεύσεις, κάτι ισοδύναμο θά πρέπει νά γίνει καί γιά τήν συγχώνευσή τους. Νομίζουμε οτι η πλέον δόκιμη αντιμετώπιση ειναι νά συγκληθουν 3 γενικές συνελεύσεις (ητοι χωριστά ανά υποκατάστημα), καί η καθεμιά τους νά αποφασίσει γιά τήν προτιμητέα εναλλακτική (θά προτείναμε μέ μυστική ψηφοφορία). Προκειμένου νά συμπτυχθουν ολες σέ μία Ε.Υ.Α.Ε. απαιτειται η εγκριση ολων των γεν. συνελεύσεων. Αν ενα μόνο υποκατάστημα τήν καταψηφίσει, αυτό διατηρει τήν ξεχωριστή του Ε.Υ.Α.Ε. καί τά αλλα 2 αποκτουν μία κοινή. Αν 2 υποκαταστήματα τήν καταψηφίσουν, τότε δέν επέρχεται καμμία συγχώνευση, ακόμη καί αν τό τρίτο ειναι τόσο πολυάριθμο, ωστε οι θετικές του ψηφοι νά υπερσκελίζουν τίς αρνητικές των αλλων 2. Τό αντίθετο θα ηταν σαν εχθρική προσάρτηση. Θά ηταν σα να συναθροίζονταν οι ψηφοι Ελλήνων καί Τούρκων γιά τό αν θα προσαρτηθει η Ελλάδα στήν Τουρκία, ενω κανονικά θά απαιτειτο νά πλειοψηφήσει η προσάρτηση στήν καθεμιά χώρα ξεχωριστά!
Φυσικά, ολα αυτά δέν αποτελουν λόγο γιά καμμία αναμονή / καθυστέρηση στή διαδικασία αρχαιρεσίας της λειτουργούσης Ε.Υ.Α.Ε.-Μετρό. Αυτή θά πρέπει νά συνεχίζει ανεπηρέαστη "business as usual", μέχρις οτου οι παραπάνω 3 γενικές συνελεύσεις συναποφασίσουν περί του αντιθέτου. Επίσης, τά πολλά καί ποικίλα σωματεια μας ως νομικά πρόσωπα νομιμοποιουνται να εκφράζουν τό καθένα την επιθυμία του, ομως δέν εχουν κανένα απολύτως θεσμοθετημένο βέτο η ελεγχο στά τεκταινόμενα περί τίς Ε.Υ.Α.Ε, οι οποιες υπόκεινται σέ αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες βάσης.

Διπλ.-Μηχ. Νικόλαος Σμπαρούνης-2017 Εκλεγμένος εκπρόσωπος υγιεινης & ασφάλειας εργαζομένων

APXEION Blogs