12/27/13

Dinky παντοῦ καί γιά πάντα!

Ἡ διάσημη πανεπιστημιούπολη τοῦ Πρίνστον, ἐξυπηρετούμενη ἀρχικά ξώφαλτσα ἀπό τόν ἀρτηριακό ἄξονα τοῦ σιδ/μου Camden & Amboy (μετέπειτα Conrail), ἀπό τό 1865 προσεγγίσθηκε στό ἐπίκεντρό της μέ μία τοπική διακλάδωση 4.5 km φιλοσοφίας “navette”, καθ’ὅτι ὁ ἀρτηριακός ἄξονας μετατοπίσθηκε πέραν τῆς διώρυγος Delaware_ &_Raritan καί ἡ παλαιά του χάραξη παρέμεινε γιά ἀποκλειστικά ἐμπορευματική χρήση. Ἡ νέα χάραξη φιλοξενεῖ τόν κορμό τῆς προαστιακῆς συγκοινωνίας Ν. Ὑόρκης – Ν. Ἰερσέης, ἀπό ὅπου μετεπιβιβάζονται οἱ ἐπιβάτες στήν τοπική διακλάδωση καί προσπελαύνουν τό Πανεπιστήμιο καί τόν οἰκισμό τοῦ Πρίνστον.

Λειτουργικά ἀσύνδετη μέ τόν ἀρτηριακό ἄξονα, ἡ διακλάδωση ἐλλείψει ψαλιδιῶν ἐξυπηρετήθηκε στήν ἀρχή μέ ἐπιβατική ἀτμοκινητάμαξα τύπου Grice & Long, σήμερα δε μέ ἠλεκτροκίνητη πολλαπλῆ μονάδα συμβατή μέ τόν παρακείμενο προαστιακό. Οἱ ντόπιοι τῆς προσέδωσαν χαϊδευτικά τό παρατσούκλι "Princeton Dinky". Πρόσφατα ἡ γραμμή κινδύνευσε ἀπό ἕνα ἠλίθιο σχεδιασμό μετατροπῆς καί ἐντάξεώς της σέ ἕνα σύστημα λεωφορειοδρόμων, τό ὁποῖο πρός τό παρόν ἀπεσοβήθη.
Φέτος ὅμως διάφοροι «ρήαλ ἐστέητ» σχεδιασμοί τοῦ πανεπιστημιου Πρίνστον ἐπέβαλαν μία (προσωρινή?) περικοπή τῆς γραμμῆς κατά 0,14 km μέ τήν κατασκευή μιᾶς λυόμενης ἀποβάθρας στό σημεῖο ἀποξηλώσεως.

Γιατί τά γράφουμε αὐτά

Ὁ λόγος πού ἀσχολούμαστε μέ τό θέμα εἶναι ὅτι αὐτή ἡ φαινομενικά γελοίου μήκους περικοπή προκάλεσε οὔτε λίγο οὔτε πολύ 13% μείωση ἐπιβατικοῦ ἔργου, παρά τή δρομολό­γηση δωρεάν λεωφορειου, μακράν ὑπερκαλύπτοντος τά πετσοκομμένα 140m.Ἔτσι χάνει πελατεία καί ὁ «ταχύς προαστιακός» στόν ἀρτηριακό ἄξονα! Προφανῶς ὅσοι ἀνέχονταν ὁριακά τό σιδηρόδρομο, τόν σιχτήρησαν καί πῆραν τά Ι.Χ. τους.
Αὐτό μπορεῖ νά μᾶς δώσει ἕνα μικρό δεῖγμα τῶν ἀπωλειῶν πού ὑφίσταται ἡ καθ’ἡμᾶς σιδ/κή ἐπιβατική κίνηση μέ τή βλακώδη μετακόμιση τῶν σταθμῶν ἐκτός οἰκισμῶν οχι 0,14 ἀλλά 4 καί βάλε km στά Μέγαρα, τήν Κόρινθο, τήν Ἐλευσῖνα, τό Κορωπί, τόν Πλαταμῶνα καί ὁπουδήποτε ἀλλοῦ. Εἶναι ἔγκλημα ἡ μή δρομολόγηση shuttle services στούς παλιούς ἄξονες, πού θά «σκούπιζαν» ἀπό τά CBD πρός τίς ἀνταποκρίσεις μέ τίς νέες γραμμές ὑψηλῶν ταχυτήτων ὅλη τή διαφεύγουσα πελατεία. Καί τουτο παρά τίς δαπανηρές επενδύσεις διαλειτουργικότητος, μικτό ευρος, σηματοδοτήσεις κ.λπ. Πολλω μαλλον γιά τό κουτσούρεμα διακλαδώσεων τύπου Λουτρακίου (πλήρως συγκρίσιμη τεχνικολειτουργικά μέ τήν Dinky), πού επιβουλεύονται διάφοροι νά πετσοκόψουν.

Εὐχαριστοῦμε τόν Φίλ Κραίγκ τής Ἕνωσης Ἐπιβατῶν Σιδ/μου Νέας Ιερσέης γιά τήν πληροφόρηση